Indhold
(detaljer)
- klik på et kapitel for at læse det
0 Forord
1 Introduktion
2 Basal programmering
3 Objekter
4 Definition af klasser
5 Nedarvning
6 Pakker
7 Lokale, objekt- og
klassevariabler
8 Arrays
9 Grafiske programmer
10 Appletter
11 Grafiske
standardkomponenter
12 Interfaces
- grænseflader til objekter
13 Hændelser
i grafiske brugergrænseflader
14 Undtagelser
og køretidsfejl
15 Datastrømme
og filhåndtering
16 Netværkskommunikation
17 Flertrådet
programmering
18 Serialisering
af objekter
19 RMI
- objekter over netværk
20 JDBC
- databaseadgang
21 Avancerede
klasser
22 Objektorienteret
analyse og design
23 Engelsk-dansk
ordliste
24 Stikordsregister
Ovenfor
kan du læse ca. 80% af den trykte
bog.
Eksemplerne
fra bogen kan gennemses
eller hentes samlet.
Tredjeudgaven af bogen er stadig på nettet.
Objektorienteret programmering i Java kan bruges på tre måder:* Objekter * Klasser * Nedarvning * Polymorfi * Indkapsling * Indre klasser * Interfaces * Analyse og design * UML
* Appletter * Grafik * Brugergrænseflader og hændelser * Pakker * Tråde * Filhåndtering * Håndtering af undtagelser * Objekt-serialisering * Netværkskommunikation * Databaser * Remote Method Invocation * JAR-filer * Swing * Java2D
Fjerde udgave er blevet opdateret og forbedret på en række punkter:
For klarheds skyld har variabelnavne, der optræder i brødteksten, fået ændret typografi til fastbreddeskrift (klassenavne, metoder etc. har almindelig skrift for ikke at forvirre øjet unødigt).
Kapitel 1, Introduktion er opdateret mht. udviklingsværktøjer, og der er kommet vejledninger til hvert værktøj i, så man nemt kan komme i gang med bogens eksempler.
Kapitel 5, Nedarvning har fået matadorspillets objekter inddelt efter ansvarområder.
Kapitel 9, Grafiske programmer er baseret på Swing og har fået tilføjet afsnit om aktiv visning og om fuldskærmstegning.
Kapitel 11, Grafiske standardkomponenter bruger nu udelukkende Swing-komponenter og der står mere om menuer, genvejstaster, faneblade, dialoger, tabeller, HTML-kode i komponenter, flertrådet komponentprogrammering og brug af komponenter vs. paintComponent().
Kapitel 12, Interfaces har fået TerningComparator gjort generisk.
Kapitel 13, Hændelser er ændret fra at bruge appletter til at bruge paneler og faneblade.
Kapitel 18, Serialisering berører nu serialVersionUID og XML-serialisering.
Kapitel 19, RMI opdateret og forenklet.
Kapitel 22, Objektorienteret analyse og design er opdateret med brugssituationer (og kravslister og ansvarsområder) som arbejdsmetoder.
Du kan også læse
Disse steder har taget af teksterne javabog.dk (bemærk at det godt kan have været at tidligere udgaver):
http://javabog.dk - kommentarer og
forslag sendes til Jacob
Nordfalk - alt er skrevet i styresystemet Mandriva Linux med
kontorpakken StarOffice
/ OpenOffice.org
Java og værktøjerne perl, wget og ps2pdf.
Tak til Ingeniørhøjskolen i København for at levere serverplads og -forbindelse.