VP gang 4

Opgaver

  1. Prøv eksemplerne Rekursion, ListFilerRekursivt, Formelberegning og Fraktaltrae.
    Eksemplerne fra kapitel 3 kan hentes fra http://javabog.dk/VP/kode/kapitel_03/

  2. Hvad skriver det følgende program ud? Regn det ud uden at køre programmet.
    Prøv derefter at køre det, og følg med i variablernes værdier.

public class Rekursionsopgave
{
public static String kaldRekursivt(String s)
{
if (s.length()<=1) return s;

String førsteTegn = s.substring(0,1);
String resten = s.substring(1);
String resten2 = kaldRekursivt( resten );
String detHele = resten2 + førsteTegn;
return detHele;
}

public static void main(String[] arg)
{
String resultat = kaldRekursivt("Hej verden!");
System.out.println(resultat);
}
}
Kig nærmere på Kurvetegnings-komponenten (fra http://javabog.dk/VP/kode/kapitel_04/) og se om du kan forstå hvordan den fortolker funktionsudtryk.

Objektorienteret design

Fortsæt hvor du slap med analysedelen af den obligatoriske opgave. Herefter kan du gå videre til designfasen: Lad dig inspirere af de udleverede kopier og nedenstående skitse:

Objektorienteret design:

Klassediagrammer med UML-værktøj

Prøv UML-værktøjet TogehterJ.
Gå i gang med at skitsere nogle klassediagrammer for dit projekt.

Opgave

Tag de tilsvarende skridt for designfasen for din opgave. Brug mindst 20 minutter til hvert punkt.
Dit design afleveres til læreren og kopieres det og deles ud til de andre kursister. 

Prøv at holde den under 8 sider. Der kan godt indgå håndskrift og håndtegninger (blot de er læselige).
Lav også en transparent af de vigtigste skærmbilleder og klassediagrammet og præsentér det ved tavlen.

Her er et eksempel på en del af designet til køkkentegneren.

Generering af klassediagrammer med TogetherJ

Åbn TogetherJ og prøv at generere et klassediagram eller generere et klassediagram for dit projekt.
Bruger du æøå i klasse- eller variabelnavne skal du slå "US English" fra i opsætningen.

Udforsk TogetherJ's muligheder for at generere klasser efter navngivne designmønstre:
Vælg Object/New/Class by pattern, gå ind i GoF ("Gang of Four")


Skabende designmønstre (Fabrik og Singleton)

Prøv eksemplerne på Fabrik og Singleton.
Eksemplerne fra kapitel 6 kan hentes fra http://javabog.dk/VP/kode/kapitel_16/