Prøv eksemplerne Rekursion,
ListFilerRekursivt, Formelberegning og Fraktaltrae.
Eksemplerne fra kapitel 3 kan hentes fra http://javabog.dk/VP/kode/kapitel_03/
Hvad skriver det følgende program ud?
Regn det ud uden at køre programmet.
Prøv derefter
at køre det, og følg med i variablernes værdier.
public class RekursionsopgaveKig nærmere på Kurvetegnings-komponenten (fra http://javabog.dk/VP/kode/kapitel_04/) og se om du kan forstå hvordan den fortolker funktionsudtryk.
{
public static String kaldRekursivt(String s)
{
if (s.length()<=1) return s;
String førsteTegn = s.substring(0,1);
String resten = s.substring(1);
String resten2 = kaldRekursivt( resten );
String detHele = resten2 + førsteTegn;
return detHele;
}
public static void main(String[] arg)
{
String resultat = kaldRekursivt("Hej verden!");
System.out.println(resultat);
}
}
Fortsæt hvor du slap med analysedelen af den obligatoriske opgave. Herefter kan du gå videre til designfasen: Lad dig inspirere af de udleverede kopier og nedenstående skitse:
Objektorienteret design:
Design af klasser (skitsering)
Sekvensdiagrammer
Klassediagrammer (detaljerede)
Prøv UML-værktøjet
TogehterJ.
Gå i gang med at skitsere nogle klassediagrammer
for dit projekt.
Tag de tilsvarende skridt for designfasen for din
opgave. Brug mindst 20 minutter til hvert punkt.
Dit design afleveres til
læreren og kopieres
det og deles ud til de andre kursister.
Prøv at holde den
under 8 sider. Der kan godt indgå håndskrift og
håndtegninger (blot de er læselige).
Lav også en
transparent af de vigtigste skærmbilleder og klassediagrammet
og præsentér det ved tavlen.
Her er et eksempel på en del af designet til
køkkentegneren.
Åbn TogetherJ og prøv at generere et
klassediagram eller generere et klassediagram for dit projekt.
Bruger du æøå i klasse- eller variabelnavne
skal du slå "US English" fra i opsætningen.
Udforsk TogetherJ's muligheder for at generere
klasser efter navngivne designmønstre:
Vælg
Object/New/Class by pattern, gå ind i GoF ("Gang of
Four")