OOP uge 14

Øvelser



Hændelser

Prøv eksemplerne fra lærebogen kapitel 12.

Start med Linietegning.java (husk også Linietegning.html og Linielytter.java).

Husk at du skal trække musen henover apletten med knappen nede.

Kig i kildeteksten og se om du forstår det hele.


Ændr apletten så der skrives noget ud til meddelelsesvinduet for hver af de typer hændelser der fanges.
Prøv at lave et sjovere tegneprogram.

Sammenlign med Linietegning2.java.


Prøv derefter Kruseduller.java (husk Kruseduller.html) og til sidst LytTilKnap.java (husk at markere noget tekst øverst før du klikker Kopiér). Kig i kildeteksten og se om du forstår det hele.



Arrays

Prøv eksemplerne fra lærebogen kapitel 8.



Evt.: kommunikation med databaser - JDBC

Prøv eksemplerne fra lærebogen kapitel 19.

19.4 Opgaver

  1. Udvid Databaseforbindelse, så den kan søge efter en kunde ud fra kundens navn (antag, at navnet er en primærnøgle så der ikke kan være flere kunder med samme navn).

  2. Udvid Databaseforbindelse, så den kan give en liste med alle kunder med negativ kredit.

  3. Lav et program, der holder styr på en musiksamling vha. en database. Databasen skal have tabellen UDGIVELSER med kolonnerne år, navn, gruppe og pladeselskab. Opret en tilsvarende klasse, der repræsenterer en Udgivelse (int år, String navn, String gruppe, String pladeselskab). Lav en passende Databaseforbindelse og et (evt. grafisk) program, der arbejder med musikdatabasen.

  4. Ret databasen i forrige opgave til at have tabellen UDGIVELSER med kolonnerne år, navn og gruppeID, tabellen GRUPPER med kolonnerne gruppeID, navn, pladeselskab. Hvordan skal Databaseforbindelse ændres? Behøves der blive ændret i resten af programmet? Hvorfor?

  5. Udvid programmet, så hver gruppe har en genre som f.eks. rock, tekno, klassisk (tabellen GRUPPER udvides med genreID, og tabellen GENRER med kolonnerne genreID og navn oprettes).