OOP uge 12

Øvelser

Prøv eksemplet fra lærebogen kapitel 11. Løs derefter:



Ændr TegnbareObjekter: Lav en knap der kalder metoden sætPositioner().

Kontrollér at det rent faktisk er forskellige slags der behandles ved at lave trinvis gennemgang:
Indsæt et stoppunkt i sætPositioner()-metodens krop og start programmet med Debug (Skift-F9 eller højreklik på HTML-filen og vælg Debug). Når du trykker på knappen skulle JBuilder gerne stoppe programudførslen der hvor du satte stoppunktet. Brug derefter trinsvis gennemgang (F7) til at se hvad der sker.

Tilføj en anden knap der ikke kaster med terningerne, men kun kalder sætTilfældigePositioner(), og tilføjer en ekstra kanin til tegnbare-variablen. Prøv også at tilføje flere terninger.

Prøv at tilføje et ikke-'Tegnbar't objekt til tegnbare-vektoren. Hvad sker der så? (kig i meddelelsesvinduet)



11.8 Opgaver

  1. Lav klassen Hus, der skal implementere Tegnbar, føj den til TegnbareObjekter og prøv om det virker.







16.3 Opgaver

Prøv eksemplerne fra lærebogen kapitel 16. Løs derefter:

  1. Udvid FlertraadetApplet med andre figurer end bolde.

  2. Skriv et program, der udregner primtal (se kapitel 2 for inspiration). Samtidig med, at programmet regner, skal det kunne kommunikere med brugeren og give ham mulighed for at afslutte programmet og udskrive de primtal, der er fundet indtil nu.



17.3 Opgaver

Prøv eksemplerne fra lærebogen kapitel 17.

Kør HentOgGemData nogle gange og se at den husker data i en fil. Kig i venner.ser.
Tilføj et ekstra felt til Data.java, oversæt og kør programmet igen. Hvad sker der så? Hvorfor tror du det sker?



Løs derefter:

  1. Lav et program, der holder styr på en musiksamling. Opret en klasse, der repræsenterer en udgivelse (int år, String navn, String gruppe, String pladeselskab). Programmet skal huske listen over udgivelser og kunne udskrive den, brugeren skal kunne tilføje flere, og gemme og hente listen i en fil (vha. serialisering).

  2. Udvid programmet til, at brugeren angiver filnavnet, der skal hentes/gemmes i.