Kig på eksemplerne fra lærebogen kapitel 4.
Husk at lave små main()-programmer, der afprøver de ting, du programmerer.
Udbyg Person-klassen med metoden formue(), der skal returnere summen af saldiene på personens konti. Lav en BenytKonto med flere personer, der har flere konti.
Lav en klasse, der repræsenterer en Postering på en bankkonto med tekst, indsat beløb (udtræk regnes negativt) og dato. Udvid Konto med en liste af posteringer, og metoden udskrivPosteringer(), der skal udskrive posteringerne og løbende saldo på skærmen.
Lav en klasse, der repræsenterer en bil. En bil har en farve, et antal kørte kilometer og en (vurderet) pris.
Udbyg Bil-klassen med en vektor, der husker, hvilke personer
der sidder i bilen lige nu. Definér følgende metoder
på Bil-klassen, og afprøv klassen.
public void
enSætterSigInd(Person p) // kaldes, når en person sætter
sig ind i bilen.
public String hvemSidderIBilen() // giver en
streng, der beskriver personerne i bilen.
public void
alleStigerUd() // kaldes, når alle stiger ud af bilen.
Udbyg Person-klassen, så en person kan eje en bil. Udbyg metoden formue(), sådan at den husker at indregne bilens pris. Metoden skal virke både for personer med og uden bil (Person-objekter uden bil kan have denne variabel sat til null).
Søg i din computer efter filer, der ender på .jar, og åbn dem med et program, der kan læse ZIP-komprimerede filer (f.eks unzip eller WinZip). Hvordan ligger filerne organiseret?
Prøv, om du kan finde filen, der indeholder Vector-klassen.
Disse gennemgås på tavlen næste gang
Lav
PolynomieLed-klassen og brug den fra din applet i stedet for den
funktion du tegnede før.
Lav Polynomieklassen. Husk at vektoren af polynomieled skal oprettes i konstruktøren med new Vector(). Tilføj Polynomieled direkte fra applettens paint-metode med addElement().
Andre ideer:
Udvid Polynomie-klassen med en metode "public String toString()", der returnerer en streng-repræsentation af polynomiet, dvs. f.eks. "4*x^2 + 2*x + 16". Du kan så lade PolynomieTegner skrive navnet på polynomiet.
Tegn negative værdier med rødt, positive med sort.
Lav en PolynomieTegner-klasse og brug den fra din applet i stedet for at tegne direkte i appletten.