OOP uge 2

Kig på eksemplerne fra lærebogen kapitel 2.



2.10 Opgaver

2.10.1 Befordringsfradrag

Lav et program, som udregner befordringsfradraget (det der kan trækkes fra i skat ud fra, hvor langt der er mellem arbejde og hjem).

  1. Udregn, og udskriv fradraget pr. dag fra 25 til 75 km på hver sin linie.

  2. Udregn, og udskriv fradraget pr. dag fra 25 til 150 km på hver sin linie.

  3. Udregn, og udskriv fradraget pr. dag fra 10 til 150 km på hver sin linie. Kun hver 10. km udskrives (10km, 20km, 30km...).

Reglerne for fradraget for år 2000 var følgende:

første 24 km intet fradrag

25 - 100 km 154 øre pr. km

over 100 km 77 øre pr. km



2.10.2 Kurveprogram

  1. Skriv et program, der tegner grafen over kvadratrod-funktionen (Math.sqrt()).
    Vink: Når du vil skrive en "*" uden linieskift kan du bruge System.out.print("*") (dvs. uden 'ln'). Når du vil skifte linie, kan du bruge System.out.println() uden parametre.

  2. Lav kurveprogrammet om, så det i stedet viser kurven over polynomiet 0.2*x*x +0.5*x +2. Lav programmet, så det er nemt at se, hvor man skal rette for at ændre funktionen, intervalstart, intervalslut, skalering og forskydning af y-aksen. Dvs. lav det til varia­bler, og brug kommentarer til at markere stederne i programmet.

  3. Lav om på kurvetegningsprogrammet, så kurven ikke er udfyldt, men kun en streg.

  4. Eventuelt: Udvid kurveprogrammet til at udregne det totale antal af stjerner, der skri­ves ud (udregn integralet af funktionen numerisk ved at summere arealet under gra­fen). Er det nemmest at gøre løbende, mens stjernerne tegnes, eller bagefter? Hvordan ville du gøre på den ene og på den anden måde?



Grafisk progrogrammering (apletter)

Hent Kurveapplet.java og Kurveapplet.html  og gem dem jbproject-kataloget (eller der hvor dit projekt forventer sine kildetekstfiler). 
Højreklik på HTML-filen og vælg run for at prøve programmet.
Læs om appletter og Graphics-objektet i kapitel 9 i bogen.

Ændr programmet til at tegne en nogle figurer. Prøv derpå at få det til at tegne en kurve.


Til næste gang

Disse opgaver, samt det du ikke nåede i timerne, kan du løse derhjemme.

Lav om på kurvetegningsprogrammet så kurven ikke er udfyldt, men kun en streg.

Send kurveprogrammet (.java-filen) til din lærer. Hav også en udskrift klar når du møder til undervisningen næste gang.

Kig på Punkt- og Strengeleg-eksemplerne fra kapitel 3 og kør dem.