OOP uge 1

Hvis du sidder læser dette fra opgavepapiret så log ind på din konto og åbn hjemmesiden for dit hold og find denne tekst (opgaver for uge 1). Nu kan du hente eksemplerne i stedet for at taste dem ind.

Start udviklingsværktøjet (JBuilder)

Den udleverede vejledning i brug af JBuilder er en generel vejledning der mest er beregnet til hjemmebrug.

Start JBuilder og indtast serienummer.

Prøv nu nogle af eksemplerne fra lærebogen kapitel 2 - Start f.eks med Cylinderberegning.
1) højreklik (klik med højre musetast) på programmets navn og gem det i jbproject-kataloget eller det sted der er angivet under (Project/Project properties, fanebladet Paths, nedre faneblad Source - det er vigtigt at du gemmer filen det rette sted)
2) tilføj det derefter til projektet inde fra JBuilder
3) højreklik på filen inde fra JBuilder og vælg 'run'

Øvelser

Prøv Cylinderberegning og Skatteberegning.
Prøv at forstå hvad der sker, brug eventuelt trinvis gemmengang (F8), eller kig i de relevante afsnit i bogen.

2.2.8 Opgaver

  1. Skriv et program, som ud fra længde og bredde på et rektangel udskriver rektanglets areal.

  2. Skriv et program, som for ligningen y=3*x*x+6*x+9 udskriver værdierne af y for x=0, x=1 og x=10.

  3. Skriv et program, som omregner et beløb fra dollar til euro (f.eks. kurs 95).


Prøv nu Alder og Alder2 og løs:


2.3.2 Opgaver

  1. Lav et veksleprogram fra dollar til euro. Det skal påregne en kommission på 2 %, dog mindst 0,5 euro. Afprøv programmet med forskellige beløb.

  2. Skriv et program, der beregner porto for et brev. Inddata er brevets vægt (i gram). Ud­data er prisen for at sende det som A-post i Danmark.



Prøv nu Alder4, Syvtabel, Syvtabel2 og Syvtabel3 og løs:


2.5.5 Opgaver

  1. Prøv at køre hvert eksempel, og forvis dig om, at du forstår det.
    Mange udviklingsværktøjer understøtter trinvis gennemgang til fejlfinding (eng.: de­bugging). Prøv trinvis gennemgang i dit værktøj, og hold øje med variablerne.
    (I JBuilder og JDeveloper gøres det med F8 "step over").

  2. Omskriv Alder4-programmet til at bruge en for-løkke.

  3. Lav et program, der tæller nedad fra 10 til 1.

  4. Lav et program, der udregner værdien af 1+2+3+ ... +20.

  5. Ret programmet til at udregne værdierne af 1+2+3+ ... +n, når n er 10, 11, .. 30
    (vink: brug en indlejret løkke).

  6. Lav et program, der udskriver 1-tabellen, 2-tabellen, .. op til 10-tabellen.

  7. Skriv et program, som for ligningen y=3*x*x+6*x+9 udskriver værdierne af y for x=0, x=1,x= 2, x=3 ... x=10. Ret det derefter til at skrive ud for x=0,x=10,x=20,x=30...x=100.