OOP dag 16

Øvelser

Kig på eksemplerne fra lærebogen kapitel 14.

14.7 Opgaver

  1. Flyt try og catch i SumMedTastatur2 sådan, at programmet smider den aktuelle sum væk og prøver igen uden at spørge brugeren (gør det ved kun at bytte om på linierne).

  2. Ret programmet, så det tæller antallet af gange, en sum blev påbegyndt.
    Det er klart, at man skal tælle en variabel op, men hvor skal optællingen placeres?

  3. Ret programmet, så det også tæller antallet af gange, en sum blev korrekt afsluttet.

  4. Ændr sådan, at programmet smider den aktuelle indtastning væk, men lader brugeren fortsætte med at regne på den samme sum (vink: Lav for-løkken om til en while-løkke, og placér optællingen sådan, at den kun udføres, hvis indtastningen går godt).

Undtagelser i kursusopgaven

Studér de stakspor der opstår i dit projekt grundigt.
Forsikr dig om at du rent faktisk kan se præcis hvad, der har kaldt hvad.

Indfør håndtering af undtagelser i dit eget programmeringsprojekt.
 


Deltage i udviklingen af åben kildekode

På (blandt andet) http://sourceforge.net/ kan man finde et væld af projekter med åben kildekode (eng.: Open Source).
I disse projekter er programudviklingen er åben, sådan at alle kan bruge programmet, se kildeteksten og selv bidrage til at forbedre programmet.
På Sourceforge er der er adgang til titusindvis af projekter skrevet i Java.
Deres Java-side byder på generelle nyheder om om Java og Open Source.