Programmering i Java
Kurser og vejledning
 - skræddersyet til din virksomhed
Foredrag
 og præsentationer
Om forfatteren
Søg
Webprogrammering med JSP




Videregående programmering i Java

Indhold (detaljer) - klik for at læse et kapitel
  0 Forord
  1 Introduktion
  2 Basal programmering
  3 Objekter
  4 Definition af klasser
  5 Nedarvning
  6 Pakker
  7 Lokale, objekt- og klassevariabler
  8 Arrays
  9 Grafiske programmer
10 Appletter
11 Grafiske standardkomponenter
12 Interfaces - grænseflader til objekter
13 Hændelser i grafiske brugergrænseflader
14 Undtagelser og køretidsfejl
15 Datastrømme og filhåndtering
16 Netværkskommunikation
17 Flertrådet programmering
18 Serialisering af objekter
19 RMI - objekter over netværk
20 JDBC - databaseadgang
21 Avancerede klasser
22 Objektorienteret analyse og design

Ovenfor kan du læse ca. 80% af den trykte bog.
Eksemplerne fra bogen kan gennemses eller hentes samlet.

Køb bogen

Bogen kan købes hos Forlaget Globe (299 kr, 320 sider, ISBN 978-87-7900-697-3) eller som e-bog på Google Play bøger

I den trykte udgave får du ydermere:

Supplerende undervisningsvideoer

Der er undervisningsvideoer til hver lektion. Der er også et ældre Javakursus med BlueJ

Andet supplerende materiale

Du kan også hente:

Om bogen

Objektorienteret programmering i Java kan bruges på tre måder:

Introduktion til programmering

Bogen starter fra grunden af, men har du ikke programmeret før, bør du være rede til at gøre en indsats, dvs. løbende lave en række små programmer for at øve dig i stoffet. Det forudsættes endvidere, at du har godt kendskab til computere på brugerniveau. En smule kendskab til matematik er også en fordel, men bestemt ikke et krav.

Objektorienteret programmering

Bogen arbejder grundigt med begreberne omkring objektorienteret programmering (OOP) og giver mange praktiske eksempler på denne måde at programmere på. Den introducerer og anvender løbende relevante dele af UML-notationen, der er meget anvendt i OOP og beslægtede fag som objektorienteret analyse og design.

* Objekter * Klasser * Nedarvning * Polymorfi * Indkapsling * Indre klasser * Interfaces * Analyse og design * UML

Faciliteterne i Java

Programmeringssproget Java har en række faciliteter, der kan lette programmeringen meget. Har du ­ som mange andre ­ lært Java ved at prøve dig frem, kan det overblik, der præsenteres i denne bog, hjælpe dig videre, samtidig med at hvert kapitel slutter af med at gå i dybden med en række relevante, avancerede emner.

* Appletter * Grafik * Brugergrænseflader og hændelser * Pakker * Tråde * Filhåndtering * Håndtering af undtagelser * Objekt-serialisering * Netværkskommunikation * Databaser * Remote Method Invocation * JAR-filer * Swing * Java2D

Andre udgaver

Du kan også læse

Disse steder har taget af teksterne javabog.dk (bemærk at det er fra tidligere udgaver):

Ophavsret

Hvis intet andet er nævnt er materialet på http://javabog.dk under Åben dokumentlicens (ÅDL), som kan læses på http://www.sslug.dk/linuxbog/licens.html.

Åben Dokumentlicens

Du har bl.a. herved lov til frit at kopiere dette værk uændret på ethvert medium. Ændrer du i værket, skal (i hvert fald) de dele, der stammer fra dette værk, igen frigives under ÅDL.

http://javabog.dk - kommentarer og forslag sendes til Jacob Nordfalk - alt er skrevet i styresystemet Mandriva Linux med kontorpakken StarOffice / OpenOffice.org Java og værktøjerne perl, wget og ps2pdf.

Valid HTML 4.01!