/** Definition af en spiller */ public class Spiller { String navn; // spillerens navn, f.eks. "Søren" double konto; // antal kroner på spillerens konto int feltnr; // hvad nummer felt spilleren står på. ”Start” er nummer 0 public Spiller(String navn, double konto) { this.navn = navn; this.konto = konto; feltnr = 0; } /** En besked til spilleren */ public void besked(String besked) { System.out.println(navn+": "+besked); } /** Et ja/nej-spørgsmål. Svarer brugeren ja returneres true, ellers false */ public boolean spørgsmål(String spørgsmål) { String spm = navn+": Vil du "+spørgsmål+"?"; String svar = javax.swing.JOptionPane.showInputDialog(spm, "ja"); System.out.println(spm+" "+svar); if (svar!=null && svar.equals("ja")) return true; else return false; } public void transaktion(double kr) { konto = konto + kr; System.out.println(navn+"s konto lyder nu på "+konto+" kr."); } public void betal(Spiller modtager, double kr) { System.out.println(navn+" betaler "+modtager.navn+": "+kr+" kr."); modtager.transaktion(kr); transaktion(-kr); } }